Vrouwen volgen een opleiding in de wijk
‘Voor het bestrijden van armoede zijn duurzame oplossingen nodig,’ vertelt Nooshi Forozesh, coördinator van het project Opleiding in de wijk. ‘Dat begint met een opleiding. Een diploma en een goede beheersing van de Nederlandse taal zijn een vereiste.’
In wijkcentrum De Poelenburcht geven docenten van het Regiocollege twee ochtenden les, vooral aan vrouwen met jonge kinderen. Het onderwijs wordt gegeven bij het wijkcentrum, omdat dit vaak al een bekende locatie is in hun buurt.
Jong gezin
‘Volwassenen zonder startkwalificatie, zoals een MBO 2 diploma, hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanuit het Pact is afgesproken om vanaf september 2021 een opleiding in de wijk te starten, met docenten van het Regiocollege.
De studenten zijn ouder dan 27 jaar. Ze hebben bijna allemaal een jong gezin en vaak lang niet gestudeerd. Daarom hebben we het onderwijs verdeeld over twee ochtenden, dan is het makkelijker om je drie uur te concentreren. De stage hebben we verdeeld over twee dagen: totaal 640 uur per jaar. Bij de Pact partners, zoals Parteon, de gemeente, het Regiocollege en buurthuizen van Dock lopen de studenten stage. Wat ze leren kunnen ze direct toepassen in het werk. De samenwerking tussen deze organisaties is heel fijn.’
Naast taal, rekenen en gespecialiseerde vakken krijgen de studenten ondersteuning bij het werken met een computer, zoals de basis van het programma Office. Ze krijgen een laptop om huiswerk te kunnen maken.
Student staat centraal
‘Het is echt maatwerk, waarbij er veel aandacht is voor de student. In de Persoonlijke OntwikkelingsPlannen beschrijven de studenten hun ambitie en kracht, en tegen welke problemen ze aanlopen. Samen met de gemeente kijken wij vanuit het Regiocollege naar oplossingen. De student staat centraal, dat maakt het anders dan bij andere opleidingen.
Wanneer studenten starten dan zeggen ze vaak dat ze niets kunnen. Maar als ze zien dat ze vooruitgaan en dat ze kunnen leren gaan ze geloven in zichzelf, dat maakt gelukkig.’
Zorg en welzijn
‘In het eerste studiejaar kunnen de studenten in een vertrouwde omgeving met leeftijdgenoten wennen aan studeren en werken. De studenten behalen dan een Entree-diploma (MBO 1). Als ze het eerste jaar goed hebben afgerond kunnen ze doorstromen naar een MBO 2 opleiding. Na het basisjaar van de niveau 2 opleiding Dienstverlening kunnen ze kiezen voor de richtingen facilitair of helpende zorg en welzijn. Het is een brede opleiding. We hebben voor deze sectoren gekozen, omdat er veel werk is. We hebben veel behoefte aan mensen die bijvoorbeeld in de ouderenzorg, de ziekenhuizen en op basisscholen werken of in de facilitaire dienstverlening.
De eerste lichting van dertien studenten heeft aangegeven door te willen naar het tweede jaar. Helpende zorg en welzijn is favoriet.’
Verbeterpunten
‘Een goede beheersing van het Nederlands is zo belangrijk. Volgend studiejaar gaan we nog meer Nederlands aanbieden. We vertellen de studenten dat ze minimaal een uur per dag thuis Nederlands moeten oefenen. Dat kan door tv te kijken, een krant te lezen of een praatje te maken. De studenten vertellen dat het laatste moeilijk is in de wijk waar ze weinig met de Nederlandse taal in aanraking komen.
De studenten kunnen met behoud van uitkering het onderwijs volgen. Een klantmanager gaat helpen bij het zoeken naar een baan. De organisaties van het Pact gaan we daarvoor ook benaderen. Er zijn ook studenten die geen uitkering hebben, zij krijgen geen klantmanager. Daar moet iets aan gedaan worden. De studenten willen zo graag werken. Hoe kunnen wij de regels zo ombuigen en vormgeven zodat zij wel in het systeem passen?
Zie je kansen voor de studenten? Neem dan contact op. Om het Nederlands te oefenen, voor een stage of een baan.’
Nooshi Forozesh info@opleidingindewijk.nl.
www.opleidingindewijk.nl
|